A hulladéktörvény másodszori záróvitája

  • Beküldve: 2012. november 30.

A köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte a hulladéktörvényt, amivel más 11 hónapja bénázik a kormány. Hétfő este, kis módosítással, újra elfogadták a törvényt, 22 munkanappal a hatályba lépés előtt. Hogy ebből mi lesz?!

http://sgis1.parlament.hu/cgi-bin/mkogy/playseq?date1=20121126&time1=124...

SZILÁGYI LÁSZLÓ (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tizenegy hónappal ezelőtt terjesztették be ezt a törvényjavaslatot, tizenegy hónappal ezelőtt. Mindenféle módosítókkal agyonmódosították a kormánypárti oldalról, kétszer teljesen átírták. Az Európai Bizottság többször jelezte, hogy nem felel meg bizonyos kritériumoknak ez a törvénytervezet, és ezután a köztársasági elnök úr ezt visszaküldte. Igaz, olyan indokokkal küldte vissza, amelyek könnyen orvosolhatóak, és ezt szinte azonnal meg is tette az illetékes tárca, de azután még egy hónapot parkolt valahol ez a jogszabálytervezet, minden héten napirendre tették, utána minden héten levették a napirendről. Ebből az sül ki számunkra, hogy egyáltalán nem az a legnagyobb baj ezzel a törvénytervezettel, amit a köztársasági elnök úr jelzett, itt az egész folyamat az önkormányzati szektor akarata ellenében történik.

Tisztelt Ház! Túl sokat akar egyszerre ez az előterjesztés. Egyfelől, ha az uniós direktívának való megfelelés lett volna a cél, akkor ezt könnyen lehetett volna orvosolni, és akkor nem kellene attól tartani, hogy hatalmas nagy büntetést akasztanak a nyakunkba. 2010 decemberében kellett volna hatályba lépnie ennek a hulladékos törvénynek az uniós szabályok szerint. Ez a törvény tulajdonképpen a közszolgáltatásról szól, s azt gondolom, teljesen háttérbe szorul további 15 millió tonna ipari hulladék sorsa, amit nem rendez megfelelően ez a törvény. Ez a törvénytervezet az igazi célhoz, a hulladékmegelőzéshez egy jottányival nem visz közelebb, és ez óriási nagy hibája, ezt többször elmondtuk. Az állami szerepvállalás ilyen módú erősítésének, úgy látjuk, a teljesen felesleges és konfliktusos módját választották, ami szembemegy az uniós elvekkel és néhány beruházásvédelmi kétoldalú egyezménnyel, és ebből még nagy baj lesz.

A szemétdíj csökkenését mondják mindig indokolásképpen, ugyanakkor ez teljesen reménytelen ebben a formában. Gondoljanak abba bele, hogy lerakóadót kell fizetni nem egészen húsz-egynéhány munkanap múlva, felügyeleti díjat kell majd fizetni az Energia Hivatalnak, útdíjat kell majd fizetniük azoknak a cégeknek, amelyek szállítják a hulladékunkat, Robinson-adót kell fizetni, és nem sorolom tovább azokat a díjtételeket, amelyek mind emelni fogják majd az emberek hulladékdíját. Ki fogja ezt kifizetni, ha nem a fogyasztó? Talán az önkormányzatok fogják a többletköltségeket állni? Azok az önkormányzati cégek, amelyek majd ezután fognak alakulni?

Gyorsan tegyük hozzá, hogy mindez újra a kistelepülések rovására fog menni, hiszen nekik többet kell majd arányában fizetni a megemelkedett szemétdíjakból. Teljesen zavaros helyzet fog itt most kialakulni. Január 1-jén több településen nem lehet tudni, hogy ki lesz majd a szolgáltató, lejárt máris sok szerződés, és új szerződést csak új típusú cégekkel lehet kötni, de hol vannak ezek a cégek? Mikor fognak felállni, ha most alakulnak? Honnan és miből lesz eszközük? Hogyan fogják a közbeszerzést megoldani? És mi lesz a mostani cégek kintlévőségeivel, ha az átalakulás megtörténik?

Továbbmegyek: mi lesz akkor, ha nonprofit cégek fognak szolgáltatni körülbelül egy év múlva? Hogyan fognak ezek a nonprofit cégek például folyószámlahitelhez jutni? A bankok ki fogják őket röhögni! Ez nem olyan egyszerű, hogy betesszük a törvénybe ezt a passzust, és azután szabadjára engedjük ezeket a cégeket.

A köztársasági elnök úr problémája az volt, hogy olyan nonprofit állami formációnak, az OHÜ-nek telepítenek fontos igazgatási jogköröket, amelyik nincsen rendesen szabályozva, és tegyük hozzá, nem is fog tudni megbirkózni ezzel a feladattal, hiszen a mostani feladataival sem tud rendesen megbirkózni. Ebből a keresztfinanszírozásból is több probléma adódik majd, de remélem, nem lesz igazunk, és ebben önöket igazolja az idő.

Tisztelt Ház! Egy működő közszolgáltatást dúlnak most fel, pedig erre igazából nincsen szükség. Az állam szabályozó és ellenőrző szerepével sokkal hamarabb jutottak volna előre. Minden érdekcsoporttal összevesztek ez alatt a tizenegy hónap alatt, és ez a mostani jogszabályi környezet nem jó az önkormányzatoknak, nem jó a közszolgáltatóknak, és nem jó a fogyasztóknak, gyakorlatilag senkinek nem lesz jó. Amit itt elkövettek az elmúlt tizenegy hónapban, az a jogalkotás megcsúfolása, én úgy gondolom, ugyanúgy az önkormányzatiság megcsúfolása és a vállalkozások szabadságának a megcsúfolása. Önök most zárószavazással el fogják fogadni ezt a törvénytervezetet. Én azt gondolom, fogunk mi még itt ezzel találkozni. Köszönöm szépen, viszonthallásra. (Taps az LMP soraiban.)