5. Környezet, közlekedés
Az elmúlt évtizedekben Tatabánya
területén kíméletlenül kizsákmányolták a természetes
környezetet, nem törődvén a természetkárosító hatásokkal. A
szénbányászat megszüntetését követően városunk területét
meddőhányók, pernyehányók, bányaművelés által roncsolt
területek és elhagyott ipari épületek csúfítják.
-
A meddőhányók és roncsolt
területek rekultivációja nem halogatható tovább. Az elhagyott
ipari létesítmények esetében javasoljuk a területrendezést
követően barnamezős beruházások létesítését. Ehhez uniós
és állami segítséget kell igénybe venni, illetve a betelepülő
vállalkozók szerepvállalására van szükség. -
Javasoljuk a pernyehányók
területén energiaültetvények telepítését, amely alkalmas a
penyehányókból származó porszennyezés megkötésére, gyors
növekedési ütemének következtében pedig fűtőanyagul
szolgálhat egyes közösségi létesítmények számára. -
A VÉRT tulajdonában lévő II.
sz. Erőmű engedélye lejárt, további termelésre az elavult
technológia révén alkalmatlan, ezért javasoljuk az
épületegyüttes elbontását, a terület rekultivációját. -
A városunkat hosszában átszelő
vasútvonal zajszennyezésének csökkentése érdekében javasoljuk
új, a modern elvárásoknak megfelelő zajvédő fal vagy félalagút
építését.
Bár Tatabányán egy főre jutó
zöldfelületek aránya jelentős mértékben meghaladja az országos
átlagot, nagy kiterjedésű parkjaink állandó karbantartása,
felügyelete nem megoldott, ennek hiányában rekreációs
funkciójukat betölteni nem képesek. Lehetővé kell tennünk, hogy
e parkok ismét a pihenni, kikapcsolódni vágyó lakosok birtokába
kerüljön.
A zöldfelületek hozzájárulnak a
levegő minőségének javításához, növelik a páratartalmat,
csökkentik a porszennyezést és a hőingadozást. Elegendő teret
adnak a sport-, játék- és rekreációs tevékenységekhez, oldják
a város sűrűn beépített területeinek zsúfoltságát.
-
A parkok fenntartásához egyrészt
a közmunka erőteljesebb igénybevételére van szükség, másrészt
teret (és forrást!) kell adni a civil szervezetek önkéntes
szerepvállalásának -
Ahhoz, hogy otthon érezzük
magunkat a városi köztereken, elengedhetetlen egy ingyenes, tiszta
nyilvános WC-hálózat kialakítása -
A játszóterek közelében
gyerek-WC-t és pelenkázót kell építeni -
A városi utcákon, köztereken
rendeltetésszerűen működő ivóvíz-kutak felállítását
szorgalmazzuk -
Színvonalas, esztétikus és
használattűrő utcabútorzatra van szükség -
Lakótelepeinket szebbé kell
tenni díszcserjék és virágok segítségével, mindezt a lakók
egyéni és csoportos munkájának eredményeképpen. Az
önkormányzatnak ehhez támogatást kell nyújtani. -
A kopár függőleges betonfalakat
kúszónövényekkel kell befuttatni, ezzel komolyan lehet emelni a
lakótelepek esztétikai értékén. -
A kulturált kutyatartás
érdekében kutyafuttatókat építettünk, és világosan
elválasztjuk az emberek és a házi kedvencek által használható
tereket -
A zöldfelülethez kapcsolódva
jelentősen növelni kell az ingyenes és jól felszerelt közösségi
sportolási lehetőségeket (kerékpáros és gördeszkapályák,
mászófalak, futball- és kosárlabdapályák építésével). -
Szociális és közbiztonsági
eszközökkel tennünk kell a parkjainkat ellepő deviáns
viselkedésű személyek ellen. Parkjainkat vissza kell adni a
kikapcsolódni, pihenni vágyó embereknek.
Szemét ügy - köztisztaság
A városban fel kell számolni a kukák
melletti szeméthegyeket. Ennek érdekében
-
Szorgalmazzuk a szeméttároló
edények zárható tárolóban történő elhelyezését. Ezzel
megelőzhető az engedély nélküli hulladékgyűjtők által
okozott környezeti szennyezés is. -
Ösztönözni kell minden
lakóközösséget, társasházat, hogy a tényleges
szeméthasználatnak megfelelő hulladékszállítási szolgáltatást
rendeljen meg. -
Házhoz menő szelektív gyűjtést
kell kiépíteni a kertes övezetekben. -
Tovább kell növelni az
ingyenesen igénybe vehető szelektív hulladékgyűjtő edények
számát a belső városrészekben. -
Legalább három hulladékudvar
létesítésére van szükség, ahol a problémás és veszélyes
hulladékok ingyenesen leadhatóak a lakosság számára. -
A kertes házakban
komposztprogramot kell indítani, hogy a szerves hulladékokat
helyben fel lehessen dolgozni. A városnak mobil aprítóberendezéssel
kell segíteni az ág- és gallyhulladék feldolgozását. -
A lakótelepeken ki kell jelölni
egy-egy helyet, ahová a szerves (zöld-) hulladékot gyűjteni
lehet. -
A lomtalanítás rendszerét át
kell alakítani „zárt” begyűjtési módszerré, újrahasználati
és újrahasznosítási központot kell nyitni, ahol betanított és
szakmunkások még használható tárgyakat, eszközöket
varázsolnak a kidobott dolgokból, illetve megfelelően
hasznosítják vagy ártalmatlanítják azokat. -
Iskolai és alakossági
hulladékmegelőző programokat kell indítani a tudatos
vásárlás és a felesleges fogyasztás elkerülése érdekében. -
Differenciált szemétdíjat kell
bevezetni (mindenki aszerint fizessen, amennyi szemetet termel).
Ennek feltétele a háztartásonkénti/társasházankénti valódi
mérés és nyilvántartás.
Véget vetünk az
kutyaürülék-szennyezésnek!
-
Megalkotjuk a város kulturált
ebtartási programját, amely az ebtartókkal szemben szigorú
elvárásokat fogalmaz meg -
a modern kor követelményeinek
megfelelő kutyafuttatókat alakítunk ki, olyan területeken, ahol
a kutyák nem zavarják a lakók nyugalmát.
Közlekedj okosan!
Az elmúlt két évtizedben a
motorizáció egyre nagyobb terhet rótt a városra, a gépkocsi
közlekedés egyre nagyobb zsúfoltságot és környezeti és
egészségi kárt okoz.
Tatabánya településszerkezete nem
kedvez a gazdaságos és környezetbarát közlekedésnek. 14 km
hosszan elnyúló városunkban a várost hosszában keresztülszelő
vasútvonal és a három párhuzamosan futó forgalmas út
elválasztja egymástól a városrészeket. A város hagyományosan
több központú, de a közlekedés rendszere nem szolgálja ki
megfelelően az egyes alközpontokat.
Programunkban kiemelt szerepet kap a
gépjárműforgalom csillapítása, a közösségi közlekedés
valamint a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása. A
környező települések közötti közösségi közlekedési
kapcsolatok fejlesztése nagyon fontos, hogy a munkába, iskolába
vagy piacra járás ne legyen akadályoztatott
A helyközi buszközlekedéssel
kapcsolatban visszatérő problémaként fogalmazódik meg, hogy a
viszonylag magas jegyárakkal szemben nincs megfelelő szintű
szolgáltatás.
-
Támogatjuk a Vértes Volán által
benyújtott fejlesztési koncepciót, melynek megvalósulása révén
ütemes menetrend kerül kialakításra, és mely a járatsűrűség
növekedésével, és a menetidő csökkenésével jár. -
Támogatjuk a modern jelenidejű
utastájékoztató rendszer kiépítését, valamint az elektronikus
jegyvásárlás magvalósítását. -
Ellenezzük, hogy a város
tulajdoni hányadot szerezzen a Vértes Volán társaságban. Az
önkormányzat indokolatlanul nagy terhet venne a nyakába, és nem
tudná hatékonyan működtetni és fejleszteni a helyi
tömegközlekedést. -
Kezdeményezzük, hogy a
térségünkben kiemelkedően magas tanulóbérlet árát jelentős
mértékben csökkentsük.
A kerékpár kétségtelenül a
legkörnyezetkímélőbb közlekedési eszköz. Biztonságos
használatának feltétele a kiterjedt kerékpárút-hálózat
létrehozása.
-
Támogatjuk az erre irányuló
projektek megvalósítását.
-
Létrehozunk ingyenes
kerékpármegőrzőket a város területén. -
A számos pozitív példa nyomán
kerékpár-kölcsönző hálózatot kívánunk létesíteni, melynek
állomásait a város legforgalmasabb pontjain elhelyezve lehetővé
tennénk bárki számára a kerékpáros közlekedést. -
Kerékpárút-hálózatot kell
kiépíteni a városunk vonzáskörnyezetébe tartozó
településekhez, illetve kapcsolódni kell az országos
kerékpárút-hálózathoz.
A vasúti közlekedés, a fővárossal
és más régióközpontokkal való összeköttetés kulcsfontosságú
a város életében.
-
A vasútállomás épülete teljes
rekonstrukcióra szorul, mert jelenlegi állapotában inkább
elriasztja az utazni vágyókat. -
A Dózsakert és Újváros közötti
vasúti gyalogos felüljáró megépítésével sok helyi lakos
életét lehetne megkönnyíteni. -
Ugyancsak fontos feladat a
városrészek közötti kapcsolat megteremtése, új vasúti átjárók
létesítésével. Ezt elsőként Sárberek és Bánhida között
kívánjuk megvalósítani.
Az utak felújítására minden
választás alkalmával ígéretet kaptunk, mégis útjaink
katasztrofális állapotban vannak. Elég a rekonstrukciónak
nevezett foltozgatásból!
-
Az egyik legforgalmasabb Komáromi
útion teljes burkolat-felújítást kell végeznünk. -
Normális parkolási rendszert
kell kialakítanunk, a zöld területek méretének csökkentése
nélkül. -
A város a déli elkerülő út
megépítésével jelentősen csökkenne Felsőgallát és Bánhidát
terhelő átmenő gépjárműforgalom.