5. Környezet, közlekedés

  • Beküldve: 2010. szeptember 18.

Az elmúlt évtizedekben Tatabánya
területén kíméletlenül kizsákmányolták a természetes
környezetet, nem törődvén a természetkárosító hatásokkal. A
szénbányászat megszüntetését követően városunk területét
meddőhányók, pernyehányók, bányaművelés által roncsolt
területek és elhagyott ipari épületek csúfítják.

  • A meddőhányók és roncsolt
    területek rekultivációja nem halogatható tovább. Az elhagyott
    ipari létesítmények esetében javasoljuk a területrendezést
    követően barnamezős beruházások létesítését. Ehhez uniós
    és állami segítséget kell igénybe venni, illetve a betelepülő
    vállalkozók szerepvállalására van szükség.

  • Javasoljuk a pernyehányók
    területén energiaültetvények telepítését, amely alkalmas a
    penyehányókból származó porszennyezés megkötésére, gyors
    növekedési ütemének következtében pedig fűtőanyagul
    szolgálhat egyes közösségi létesítmények számára.

  • A VÉRT tulajdonában lévő II.
    sz. Erőmű engedélye lejárt, további termelésre az elavult
    technológia révén alkalmatlan, ezért javasoljuk az
    épületegyüttes elbontását, a terület rekultivációját.

  • A városunkat hosszában átszelő
    vasútvonal zajszennyezésének csökkentése érdekében javasoljuk
    új, a modern elvárásoknak megfelelő zajvédő fal vagy félalagút
    építését.

Bár Tatabányán egy főre jutó
zöldfelületek aránya jelentős mértékben meghaladja az országos
átlagot, nagy kiterjedésű parkjaink állandó karbantartása,
felügyelete nem megoldott, ennek hiányában rekreációs
funkciójukat betölteni nem képesek. Lehetővé kell tennünk, hogy
e parkok ismét a pihenni, kikapcsolódni vágyó lakosok birtokába
kerüljön.

A zöldfelületek hozzájárulnak a
levegő minőségének javításához, növelik a páratartalmat,
csökkentik a porszennyezést és a hőingadozást. Elegendő teret
adnak a sport-, játék- és rekreációs tevékenységekhez, oldják
a város sűrűn beépített területeinek zsúfoltságát.

  • A parkok fenntartásához egyrészt
    a közmunka erőteljesebb igénybevételére van szükség, másrészt
    teret (és forrást!) kell adni a civil szervezetek önkéntes
    szerepvállalásának

  • Ahhoz, hogy otthon érezzük
    magunkat a városi köztereken, elengedhetetlen egy ingyenes, tiszta
    nyilvános WC-hálózat kialakítása

  • A játszóterek közelében
    gyerek-WC-t és pelenkázót kell építeni

  • A városi utcákon, köztereken
    rendeltetésszerűen működő ivóvíz-kutak felállítását
    szorgalmazzuk

  • Színvonalas, esztétikus és
    használattűrő utcabútorzatra van szükség

  • Lakótelepeinket szebbé kell
    tenni díszcserjék és virágok segítségével, mindezt a lakók
    egyéni és csoportos munkájának eredményeképpen. Az
    önkormányzatnak ehhez támogatást kell nyújtani.

  • A kopár függőleges betonfalakat
    kúszónövényekkel kell befuttatni, ezzel komolyan lehet emelni a
    lakótelepek esztétikai értékén.

  • A kulturált kutyatartás
    érdekében kutyafuttatókat építettünk, és világosan
    elválasztjuk az emberek és a házi kedvencek által használható
    tereket

  • A zöldfelülethez kapcsolódva
    jelentősen növelni kell az ingyenes és jól felszerelt közösségi
    sportolási lehetőségeket (kerékpáros és gördeszkapályák,
    mászófalak, futball- és kosárlabdapályák építésével).

  • Szociális és közbiztonsági
    eszközökkel tennünk kell a parkjainkat ellepő deviáns
    viselkedésű személyek ellen. Parkjainkat vissza kell adni a
    kikapcsolódni, pihenni vágyó embereknek.

Szemét ügy - köztisztaság

A városban fel kell számolni a kukák
melletti szeméthegyeket. Ennek érdekében

  • Szorgalmazzuk a szeméttároló
    edények zárható tárolóban történő elhelyezését. Ezzel
    megelőzhető az engedély nélküli hulladékgyűjtők által
    okozott környezeti szennyezés is.

  • Ösztönözni kell minden
    lakóközösséget, társasházat, hogy a tényleges
    szeméthasználatnak megfelelő hulladékszállítási szolgáltatást
    rendeljen meg.

  • Házhoz menő szelektív gyűjtést
    kell kiépíteni a kertes övezetekben.

  • Tovább kell növelni az
    ingyenesen igénybe vehető szelektív hulladékgyűjtő edények
    számát a belső városrészekben.

  • Legalább három hulladékudvar
    létesítésére van szükség, ahol a problémás és veszélyes
    hulladékok ingyenesen leadhatóak a lakosság számára.

  • A kertes házakban
    komposztprogramot kell indítani, hogy a szerves hulladékokat
    helyben fel lehessen dolgozni. A városnak mobil aprítóberendezéssel
    kell segíteni az ág- és gallyhulladék feldolgozását.

  • A lakótelepeken ki kell jelölni
    egy-egy helyet, ahová a szerves (zöld-) hulladékot gyűjteni
    lehet.

  • A lomtalanítás rendszerét át
    kell alakítani „zárt” begyűjtési módszerré, újrahasználati
    és újrahasznosítási központot kell nyitni, ahol betanított és
    szakmunkások még használható tárgyakat, eszközöket
    varázsolnak a kidobott dolgokból, illetve megfelelően
    hasznosítják vagy ártalmatlanítják azokat.

  • Iskolai és alakossági
    hulladékmegelőző programokat kell indítani a tudatos
    vásárlás és a felesleges fogyasztás elkerülése érdekében.

  • Differenciált szemétdíjat kell
    bevezetni (mindenki aszerint fizessen, amennyi szemetet termel).
    Ennek feltétele a háztartásonkénti/társasházankénti valódi
    mérés és nyilvántartás.

Véget vetünk az
kutyaürülék-szennyezésnek!

  • Megalkotjuk a város kulturált
    ebtartási programját, amely az ebtartókkal szemben szigorú
    elvárásokat fogalmaz meg

  • a modern kor követelményeinek
    megfelelő kutyafuttatókat alakítunk ki, olyan területeken, ahol
    a kutyák nem zavarják a lakók nyugalmát.

 

Közlekedj okosan!

Az elmúlt két évtizedben a
motorizáció egyre nagyobb terhet rótt a városra, a gépkocsi
közlekedés egyre nagyobb zsúfoltságot és környezeti és
egészségi kárt okoz.

Tatabánya településszerkezete nem
kedvez a gazdaságos és környezetbarát közlekedésnek. 14 km
hosszan elnyúló városunkban a várost hosszában keresztülszelő
vasútvonal és a három párhuzamosan futó forgalmas út
elválasztja egymástól a városrészeket. A város hagyományosan
több központú, de a közlekedés rendszere nem szolgálja ki
megfelelően az egyes alközpontokat.

Programunkban kiemelt szerepet kap a
gépjárműforgalom csillapítása, a közösségi közlekedés
valamint a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása. A
környező települések közötti közösségi közlekedési
kapcsolatok fejlesztése nagyon fontos, hogy a munkába, iskolába
vagy piacra járás ne legyen akadályoztatott

A helyközi buszközlekedéssel
kapcsolatban visszatérő problémaként fogalmazódik meg, hogy a
viszonylag magas jegyárakkal szemben nincs megfelelő szintű
szolgáltatás.

  • Támogatjuk a Vértes Volán által
    benyújtott fejlesztési koncepciót, melynek megvalósulása révén
    ütemes menetrend kerül kialakításra, és mely a járatsűrűség
    növekedésével, és a menetidő csökkenésével jár.

  • Támogatjuk a modern jelenidejű
    utastájékoztató rendszer kiépítését, valamint az elektronikus
    jegyvásárlás magvalósítását.

  • Ellenezzük, hogy a város
    tulajdoni hányadot szerezzen a Vértes Volán társaságban. Az
    önkormányzat indokolatlanul nagy terhet venne a nyakába, és nem
    tudná hatékonyan működtetni és fejleszteni a helyi
    tömegközlekedést.

  • Kezdeményezzük, hogy a
    térségünkben kiemelkedően magas tanulóbérlet árát jelentős
    mértékben csökkentsük.

A kerékpár kétségtelenül a
legkörnyezetkímélőbb közlekedési eszköz. Biztonságos
használatának feltétele a kiterjedt kerékpárút-hálózat
létrehozása.

  • Támogatjuk az erre irányuló
    projektek megvalósítását.

  • Létrehozunk ingyenes
    kerékpármegőrzőket a város területén.

  • A számos pozitív példa nyomán
    kerékpár-kölcsönző hálózatot kívánunk létesíteni, melynek
    állomásait a város legforgalmasabb pontjain elhelyezve lehetővé
    tennénk bárki számára a kerékpáros közlekedést.

  • Kerékpárút-hálózatot kell
    kiépíteni a városunk vonzáskörnyezetébe tartozó
    településekhez, illetve kapcsolódni kell az országos
    kerékpárút-hálózathoz.

A vasúti közlekedés, a fővárossal
és más régióközpontokkal való összeköttetés kulcsfontosságú
a város életében.

  • A vasútállomás épülete teljes
    rekonstrukcióra szorul, mert jelenlegi állapotában inkább
    elriasztja az utazni vágyókat.

  • A Dózsakert és Újváros közötti
    vasúti gyalogos felüljáró megépítésével sok helyi lakos
    életét lehetne megkönnyíteni.

  • Ugyancsak fontos feladat a
    városrészek közötti kapcsolat megteremtése, új vasúti átjárók
    létesítésével. Ezt elsőként Sárberek és Bánhida között
    kívánjuk megvalósítani.

Az utak felújítására minden
választás alkalmával ígéretet kaptunk, mégis útjaink
katasztrofális állapotban vannak. Elég a rekonstrukciónak
nevezett foltozgatásból!

  • Az egyik legforgalmasabb Komáromi
    útion teljes burkolat-felújítást kell végeznünk.

  • Normális parkolási rendszert
    kell kialakítanunk, a zöld területek méretének csökkentése
    nélkül.

  • A város a déli elkerülő út
    megépítésével jelentősen csökkenne Felsőgallát és Bánhidát
    terhelő átmenő gépjárműforgalom.