Adjunk-e kiemelt támogatást a járműiparnak?

  • Beküldve: 2010. november 02.

Azonnali kérdés Fellegi Miniszter Úrhoz
(Fónagy János államtitkár válaszolt)
<a href="http://sgis1.parlament.hu/cgi-bin/mkogy/playseq?date1=20101102&time1=124... target="_blank">video</a>

Tisztelt Államtitkár Úr!
Egy 2006-ban született megállapodás alapján a magyar kormány kétmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást adott egy tatabányai gumigyárnak. Az üzemben a nagyüzemi gyártás igazán máig sem indult meg, mivel a cég által használni kívánt technológia nem volt alkalmas a tömegtermelésre. A kísérletezgetés közben azonban – a Hírszerző adatai szerint - évente mintegy 3000 tonna hulladék keletkezett, mivel a gyártási eljárás során a technológiai hulladékarány a tervezett 3,7 százalék helyett 30 százalék körül alakult.
A kormány tehát egy valójában olyan gyárat támogatott, amely eddig termék helyett hulladékot termelt.
A probléma ugyanakkor túlmutat ezen a konkrét ügyön: egyetlen olyan járműipari nagyberuházást sem tudunk említeni az elmúlt évekből, ahol az állami támogatások célszerűsége ne lenne megkérdőjelezhető.
A Közúti járműipari akcióterv 2009-2011 című dokumentum szerint az állam átvállalja az ipari tevékenységekhez szükséges logisztikai és infrastrukturális fejlesztések egy részét, és egyszerűsíti a beruházások engedélyezését (pl. kiiktatja a civil ügyféli lehetőségeket). Mindez az eddigi tapasztalatok szerint átláthatatlan támogatási gyakorlattal, és nagyon sokszor (például a Mercedes vagy a Hankook beruházás esetében) önkormányzati közreműködéssel zajló, de magánprofitot termelő telekspekulációkkal párosult.
Hogy Magyarország hosszú távú fenntartható fejlődését valóban szolgálja-e a járműipar erőltetett támogatása, az szerintünk legalább is kétséges. Az ágazat idehaza a GDP 3,1 százalékát állítja elő, miközben a munkavállalóknak csak a 2,3 százalékát foglalkoztatja.
És akkor a környezeti kockázatokról még nem is beszéltünk. Egy autó életciklusához kapcsolódó összes környezetszennyezésnek nagyjából a fele a gyártás során jelentkezik - vagyis azok az országok, ahol az autókat előállítják, ugyanannyit kapnak a környezeti ártalmakból, mint azok a jóval gazdagabb területek, ahol ezek a járművek közlekedni fognak. A járműgyártás idevonzása tehát nagy volumenű hulladékimportot is jelent.
Mindezek miatt az LMP indokoltnak tartaná a beruházási támogatási rendszer teljes felülvizsgálatát, a járműgyártás kiemelt támogatásának ismételt végiggondolását, a támogatási szempontrendszer átalakítását. Mikor látjuk, tisztelt Államtitkár Úr, a legfőbb szempontok között a fenntarthatóság kritériumait és a dotációkról szóló döntések teljes átláthatóságának biztosítását?