A kormány eddigi környezetvédelmi teljesítménye
A környezet- és természetvédelem, illetve a vízügy a rendszerváltás óta sosem tapasztalt leromlott állapotban van. Sikerült az ágazatot folyamatos pénzelvonással, leépítésekkel, politikai kinevezésekkel és kézivezérléssel a működésképtelenségig lezülleszteni. Szakpolitika helyett arroganciát, kisstílű kamarillapolitikát, gátlástalan és kormányzati támogatást élvező "környezeti kizsákmányolást" kaptunk.
A magyarországi civil mozgalom néhány napja elkészítette a kormány kétéves környezetpolitikai teljesítményének értékelését, amely pontról pontra alátámasztja mindazt, amit az elmúlt két év során a parlamentben elmondtunk. Itt csak távirati stílusban értékelünk a civil elemzés alapján.
1. Intézményrendszer
– nagyon gyenge környezetpolitikai teljesítmény
A környezet- és természetvédelmi intézményrendszer drasztikusan lepusztult. A környezetvédelmi tárcát feldarabolták, a legjobb szakemberei döntő részét elbocsátották. A hatóságok létszáma jelentősen csökkent. Megszüntették a jövő nemzedékek ombudsmanjának az önállóságát. A legnagyobb baj, hogy a kormány nem kezeli a környezet- és természetvédő civil szervezeteket stratégiai partnerekként.
2. Államháztartás
– gyenge környezetpolitikai teljesítmény
A kormány nem tett lépéseket a káros támogatások felszámolására. Az ötletszerű adóváltozások nem álltak össze rendszerré, és nem tudtak érdemi változást elérni a termelési és fogyasztási szerkezetben. Drasztikusan csökkentették a civil szervezetek munkájának támogatására szolgáló kormányzati forrásokat.
3. Gazdaság- és fejlesztéspolitika
– gyenge környezetpolitikai teljesítmény
A kormány nem ismerte fel, hogy makrogazdasági modellváltás szükséges, amely nem az anyagi javakon alapszik, hanem a gazdaságot a takarékosság és az erőforrás-hatékonyság felé viszi. A fejlesztéspolitikát nem igazította az ország ökológiai eltartó-képességéhez. Hiányoznak azok a konkrét intézkedések, amelyek révén a helyi erőforrásokon és adottságokon alapuló gazdaságfejlesztés válhat fő iránnyá. A zöldipar a padlón van, a zöldgalléros foglalkoztatásba nem fektet be senki.
4. Természetvédelem
– gyenge környezetpolitikai teljesítmény
A természetvédelmi ágazat helyzete jelentősen romlott. A befogadó agrártárca a kötelező létszámleépítéseket elsősorban a korábbi környezetvédelmi tárca munkatársainak rovására valósította meg. Leállt a szigetközi monitoring, nincs biodiverzitás-védelem, Natura 2000-es területeket építenek be, a nemzeti parkok forrás nélkül tengődnek.
5. Vízpolitika
– gyenge környezetpolitikai teljesítmény
A feladatokat szétosztották a minisztériumok között, és a hosszú távú szakmai szempontokat alárendelték a közmunkaprogram rövid távú érdekeinek.
Magyarország a Duna Régió Stratégia kialakításakor alapvetően a környezeti érdekeket képviselte. A kormány úgy beszél, mint aki felismerte a dunai hajózás fejlesztésének ökológiai kockázatait, de a tervezés a háttérben azért folyik.
6. Éghajlatvédelem és energia
– nagyon gyenge környezetpolitikai teljesítmény
A kormányzat ahelyett, hogy a megújulók felé tekintene, elsősorban a veszélyes nukleáris és fosszilis energiatermelési módokat ösztönzi. Töretlenül továbbviszi a paksi atomerőmű üzemidő-hosszabbítását, és új atomerőműveket tervez.
A KÁT-rendszert eltörölték, az új rendszer kialakítása azonban késlekedik, ami jelentősen hátráltatja a beruházásokat.
Rendkívül kevés hazai forrás támogatja az energiahatékonyságot és a megújulókat, ugyanakkor kedvező lépés, hogy ezekre a célokra EU-forrásokat próbálnak átcsoportosítani.
7. Vidékfejlesztés, mezőgazdaság
– gyenge környezetpolitikai teljesítmény
Az elmúlt két év legnagyobb eredménye a vidékfejlesztés területén az elfogadott Vidékstratégia. A kormány elvben a családi gazdaságokat támogatja, de az állami földpályázatok elbírálása nem ezt az irányt támasztja alá.
Pozitívum, hogy a génmódosítás elleni küzdelemben Magyarország továbbra is az egyik legprogresszívabb európai állam, az elvet alkotmányosan is rögzítette.
8. Hulladékügy
– gyenge környezetpolitikai teljesítmény
Két éve nincs stratégia, nincs törvény, semmi nem történt a megelőzés érdekében, nincs betétdíj, csak mindig beszélnek róla. A hasznosítási rendszert bedöntötték, hogy itt is teret kapjanak az ún. nemzeti nagytőkések. Most arra készülnek, hogy a közszolgáltatók piacát is felforgassák, de nem világos, hogy mi jön helyette.
9. Környezet és egészség
– közepes környezetpolitikai teljesítmény
Az elsősorban közlekedési eredetű és káros egészségi hatásokkal járó települési levegőminőségi problémák miatt hatékony intézkedésekre lenne szükség, de nincsenek ilyenek. A magasan képzett szakmai stáb elbocsátása miatt a levegőtisztaság-védelmi terület végzetesen meggyengült a környezetvédelmi tárcánál.
Jelentősen szigorították a dohányzásra vonatkozó szabályozást, ez dicséretes.
***
Itt a kormány kétéves bizonyítványa. Gyenge kettes. És csak azért nem egyes, mert akkor visszajönnek pótvizsgázni…
Az Orbán-kormány olyan Magyarországot épít, ahol az elmúlt húsz év gyakorlatát követve a környezet jelenti a kisebb ellenállás irányát, így a ciklus végére nem csak a civilekkel, de az egész magyar társadalommal szemben fogja találni magát.
Ott tartunk, hogy az ágazat dolgozói és a civilek Pepó Pálról nosztalgiáznak…