Kinek az ügynöke az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség?
A napokban a Közbeszerzési Döntőbizottság szabálytalannak minősítette az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) több mint nettó 700 millió forintos médiatenderét, és 5 millió forintra büntette a vétkest. A kormányon kívül mindenki tudta, hogy a tender jogsértő: érthetetlen módon egy munkanapos határidővel kellett egy kommunikációs koncepciót, kampány- és médiatervet legyártani egy országos szinten is kiemelkedő költségvetésű és kiterjedésű kampányra - nyilvánvaló volt, hogy ezt csak olyasvalaki tudja megtenni, aki előzetes információkkal rendelkezik a feladatról.
A megbízással azonban más baj is volt. Például az, hogy 700 millió forint nagy részét az állam fölöslegesen fizette ki. A szóban forgó kampány ugyanis egyszer már elkészült: az Ökopannon Kht. rendelte meg a Bell&Partnerstől - történetesen ugyanattól a cégtől, amelyik az OHÜ-től is elnyerte az üzletet. A nyertesnek az újabb megbízás során semmi dolga nem volt: csupán annyi történt, hogy a kreatív anyagokban a "roadshow" kifejezést mindenhonnan kihúzták, és az Ökopannon helyére beírták hogy OHÜ, meg átfestették a reklámkamion oldalát - minden más változatlan maradt. És az a legsúlyosabb probléma, hogy ha nem szabják ilyen rövidre a határidőt, akkor a feladatra más is jelentkezhetett volna: lehetett volna versenyeztetni, és töredékáron jöttek volna az ajánlatok, mert a PR-iparban is válság van. Így viszont csak egy jelentkező akadt, és el is vitte a megrendelést ezen az irreális áron.
Az eljárásban a nyomát sem látjuk a felelős közpénz-felhasználásnak, az eset szerintünk a hűtlen kezelés gyanúját is felveti. Azt kérdezzük az illetékes minisztertől:
Lesz-e következménye az ügynek a nevetséges mértékű közbeszerzési bírságon túl, és követik e olyan szervezeti, személyi változások az OHÜ-botrányt, amelyek megakadályozzák a tárcánál a közpénzek hasonlóan gátlástalan kilapátolását?